“FILM WILL RAN ANS PUBLIKUM – SONST IST ER KEIN FILM.“ – INTERVIEW MIT WIELAND SPECK

Ist zwar ein altes Interview von 2011. In Auszügen dennoch interessante Ansätze.

Welche Rolle spielt die Filmpresse?
Speck: Wenn die Filme kleiner werden, brauchen wir wieder mehr Unterstützung der Presse, die auch ihr Auf und Ab erlebt. Wir fordern wieder mehr Platz und Raum für den Film in der Presse. Es müssen neue Koalitionen gebildet werden. Film will ran ans Publikum – sonst ist er kein Film. Vielleicht könnte die Kritik den Film derart unterstützen, dass der Verleih weitere zehn Kopien nachschießen muss. Den Aufbau des Erfolgs eines Films liegt doch in den Händen der Presse. Eine ihrer nobelsten Aufgaben.

Wobei Kopien nachschieben nicht alle Probleme löst, da…
Speck: … die Filme nicht mehr genügend Leinwände finden. Oder eher den Filmen die Zeit fehlt, um sich zu entwickeln. Hat ein Film nicht tausende Plakate an jeder Bushaltestelle, braucht er Zeit. Da muss man genau hingucken, um sich nicht selbst den Markt kaputt zu machen.

Wie könnte eine Lösung aussehen?
Speck: Man könnte dank der digitalen Projektionstechnik einen Film zehn Tage wieder und wieder einsetzen. Da sind noch keine neuen Dynamiken entwickelt. Alles funktioniert noch genau wie zu Zeiten der Filmkopien, wo alles ganz schwierig war. Rechte müssen anders eingesetzt werden. Vielleicht müssten Kinos das Recht erwerben, den Film X 45-mal zu spielen – egal wann. Auch die Bewerbung im Internet ist noch lange nicht da, wo sie sein könnte. Dort sollten nicht nur Schnipsel gezeigt, sondern eben auch auf Filme hingewiesen werden, die wiederkommen.

Verändert sich die Funktion von Filmfestivals, wenn – wie Anfangs schon festgestellt, Filme weniger Zeit in immer weniger Kinos bekommen. Ist Berlin mit seinen über 60 Filmfestivals da im Vorteil?
Speck: Filmfestivals, nicht unseres, aber die ein, zwei Kategorien darunter, haben mittlerweile einen Auswertungscharakter. Viele Filme finden nur noch über Festivals zum Zuschauer. Das ist ein Trend der letzten Jahre. Die Festivals müssen erkennen, wo sie sich bewegen und diese Herausforderung positiv annehmen. Kleine Filmfestivals müssen häufig schon für Filme zahlen, was ich gut finde, da die Macher so begreifen, dass ihre Festivals Filme auswerten. Festivals, die das begreifen, werden wichtiger. Hobby-Festivals werden schwächer werden. Eine Professionalisierung, die mit Kino-machen zu tun hat. Festivals werden zu Kinomachern und Verleihern. Deshalb macht es Sinn, wenn sich Festivals ähnlicher Ausrichtung und Größe zusammentun und gemeinsam reisen. Wir haben das damals schon bei den schwullesbischen Filmfestivals angeregt, um Transportkosten zu sparen, die heute mit den DVDs eine kleinere Rolle spielen. So zeigten queere Festivals in Saarbrücken, Würzburg und Bremen das zu 80 Prozent gleiche Programm und ergänzten die restlichen Anteile mit einer persönlichen Note. Diese Art der Auswertung hat sehr gut funktioniert.

INTERVIEW hier

 

Hier kommen noch ein paar Filmemacher zu Wort die ihren Erfolg Online-Plattformen wie SHORT OF THE WEEK und dem Onlinepublikum zu verdanken haben.

zusätzlich noch ein interessanter Artikel IS THE FUTURE OF FEATURE FILM DYING?

(forwarded by Harold W.)

 

ARE ONLINE FILMS DIFFERENT FROM FESTIVAL FILMS?

EDDIE O’KEEFE—I think the online community for filmmakers is incredible. The tools at one’s disposal today are insane. There is no reason why anyone who wants to make a movie, can’t do so. The networks of blogs, websites and hosting services is so vast it can be a little crazy to navigate sometimes. But it’s also helped nurture a different kind of short film. Shorts that I see blow-up on the Internet are very different than the ones I see do well at festivals. And a lot of movies that would otherwise go ignored—movies with strong music and design elements, like The Ghosts—are celebrated and promoted within the idiosyncratic tumblrization of the web. The Ghosts got into like three film festivals, but it was viewed thousands and thousands of times online because with the Internet you can seek your audience out yourself. You’re in control, not a festival programmer. And over the last year I’ve seen this method of “distribution” be embraced more and more by filmmakers.

 

HOW ARE NEW TECHNOLOGIES CHANGING FILMMAKING TODAY AND WHAT DOES IT MEAN FOR FILMMAKERS OUT THERE?

TOM JENKINS—I think the major thing is the ever increasing democratisation of home grown animation, I mean anyone with a basic DSLR camera and good concept & idea can create something now—which is what I did. So long as the idea’s sound and good, that’s 90% of the hard work done!

MATTHIAS HOEGG—The evolution of digital animation technology over the past decade has definitely been very empowering for film-makers who want to produce short films off their own back. The time you invest is now the main limiting factor rather than the cost of production kit. This puts students—who can dedicate all their time to non-commercial work—in a better position than animation professionals wanting to explore new avenues in their short films with the limited funding that’s available. Perhaps this is also reflected in the fact that all three nominees for the short animation BAFTAs were fellow graduates last year.

PENNY LANE—Every day, it seems that there are more archival riches to be found on the internet and remixed into all sorts of things.  I love this.  I hardly ever shoot anything.  I feel like there are so many images already, too many to ever fully explore and enjoy, and I love scavenging for them.  I think this affects all genres of film but especially art films, zero-budget documentary films, personal films, essay films, remix films…

QIAO LI—In China the content is still heavily focused on using alternative lifestyle or an edgy character to sell your product and for me that’s getting a little tired. I’m really into the concept of crowd-sourcing at the moment so it’d be interesting to see if something like that could work with big brand clients.

 

HOW HAS TECHNOLOGY CHANGED THE DISTRIBUTION SIDE OF FILMMAKING?

 

KIRBY FERGUSON—For crowdfunding, Louis CK proved that selling directly to your fans can work at a scale beyond what many people thought possible. It was exciting to see that someone could sell those numbers without having a media corporation as an intermediary. I thought that was a real triumph. KickStarter also went mainstream (for the young-ish demographic at least) and produced some real success stories.

SHAWN CHRISTENSEN—As far as screening the film online for a film festival, the filmmaker has to weigh their options. For example, with Brink, once we agreed to allow Tribeca to showcase it online, we knew our festival run was over. Most of the larger festivals will not show your film if it has been publicly viewed online. Damon and I felt, that with the Tribeca name behind it, and with the amount of exposure we would get from it, it was worth it.

 

WHAT ADVICE WOULD YOU GIVE TO THE UPCOMING GENERATION OF FILMMAKERS?

JORDAN VOGT-ROBERTS—I think the web has really changed things and will continue to change things.  Most of the stuff that gets attention outside of film festivals are short & comedic or effects based but the web is so fragmented that it’s possible for just about anything to find an audience. With technology like the 5D it’s easy for just about anything to look great and to have seemingly high production value behind it. What I hope this ultimately means is that the playing field has been equalized and that great content and storytelling will rise to the top.  Everyone has the tools to make something look great and now I feel like there’s a call to arms where it’s on us as filmmakers to generate content that truly invests people.

SEAN DUNNE—Well, it seems that anyone with a DSLR, some ethereal music and an eccentric neighbor is making a documentary. Access to cheap equipment is great but it’s also what is causing the market to be flooded with godawful bullshit “films” right now. But I think the best eventually will rise to the top and they’ll be a new generation of filmmakers who are doing something different and not just falling in line. I hate to sound negative but things seem a little stagnant right now. I think you’ll see that changing in the next few years, I have hope.

THE GOGGLES—Storytellers must understand that technology is not content. It can enhance, magnify or even diminish the message depending on how it’s used. The best thing about the internet is seemingly that it can deliver every media that came before it with some authority—sound, motion, photo, video, writing. But then it adds a few more layers: interactivity, digital doodads, etc.—temptations you must resist! Insist on story.

 

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