An Ear for an Eye – Enthusiasm by Dziga Vertov – 1931

An Ear for an Eye – Radioki/Kinoki & Enthusiasm by Dziga Vertov – 1931

(If you start watching this film, please don’t get confused with the sound of the opening credits – START WATCHING FROM MINUTE 01.00)

Talking about Dziga Vertov, you will think, that this is again one of those boring black and white films, related to some very intellectual discourse about film history or film theory.

WRONG! Because this Film has been truly avant-garde, regarding the deliberate use of non-synchronous sound-and image-editing.

When was the last time that you came across an acoustic experience in a film, which was not just because of a nice score, but because of a virtuous and unusual way of synchrony, between sound and image, i.e. editing and montage.

Dziga Vertov did this in 1931 when he decided to make a „political-film“, trying to break the rules for the typical „naturalistic illusion“ of sound in film; which already at that time –especially talking about the use of sound in film and the later development of indexical sound in film – used to be common sense. Sound and its source had to be synchronal.

Not for Vertov. He said, „that he wanted to break the hypnotic magic of cinema, to ensure its didactic potential“ and he was true.

Check out Vertovs Enthusiasm and after that check out Peter Liechtis films and you will notice evident connections.

also check this older Post about KICK THAT HABIT by Liechti

Download this Text by Nikolai Abramow from 1972 (only german) for more detailed Information on the Film and Vertovs approach to his sound experiments.

„Schon ein Jahr vor Beginn der Arbeit an den ersten Tonfilmen hatten die sowjetischen Cineasten ein hervorragendes theoretisches Dokument erhalten: das Manifest, das von S. Eisenstein, W. Pudowkin und G . Alexandrow herausgegeben wurde. In diesem Dokument wurden Prinzipien der Assoziation von Bild und Ton formuliert, die die Möglichkeit einer reflektierten und sinnvollen Verwendung der Grundelemente des Tonfilms eröffneten. Anstelle der illustrativen Verwendung des Tons, wie sie in der ganzen Welt in der Periode des sogenannten ‚hundertprozentigen Tonfilms* verbreitet war, schlugen die Autoren eine kontrapunktische Verwendung von Ton und Bild vor, um die emotionale und gedankliche Kraft des Filmmediumszu erhöhen.

 

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